Cum să slăbești când ești stresat sau de ce viața este ca o plită cu 4 arzătoare

2 comentarii

Acest exercițiu l-am citit cândva de la James Clear.

viata-ca-o-plita-cu-4-arzatoare-fii-sanatos-roImaginează-ți că viața ta e reprezentată de o plită cu 4 arzătoare. Fiecare arzător simbolizează un cadran major al vieții tale:

  • Cadranul 1 îl reprezintă familia ta.
  • Cadranul 2 îl reprezintă prietenii tai.
  • Cadranul 3 îl reprezintă sănătatea ta.
  • Cadranul 4 îl reprezintă serviciul tău.

Teoria celor 4 arzătoare afirmă următoarele: “pentru a fi de succes trebuie să închizi unul dintre arzătoare. Pentru a fi foarte de succes trebuie să închizi două. ”

Fiindcă suntem români și fiindcă suntem oameni vom încerca imediat să găsim metode să “păcălim” sistemul.

Dar dacă combin în aceeași categorie familia și prietenii?

Foarte repede vei conștientiza care este aspectul principal -> viața este plină de compromisuri.

Dacă vrei să excelezi la muncă și în căsnicie, atunci prietenii tăi și sănătatea ta trebuie să “sufere”.

Dacă vrei să fii sănătos și să ai succes ca și părinte, atunci te vei găsi forțat să-ți diminuezi ambițiile la serviciu.

Bineînțeles, ești liber să-ți împarți timpul egal între toate cele 4 arzătoare, dar trebuie să fii pregătit să accepți faptul că nu vei atinge potențialul tău maxim în nici una dintre aceste arii.

Pe scurt, suntem obligați să alegem. Ai prefera să trăiești o viață dezechilibrată, dar în care performezi într-o anumită zonă? Sau ai prefera să trăiești o viață echilibrată, dar fără a-ți maximiza potențialul la nici unul dintre arzătoare?

Ce opțiuni ai?

  1. Delegi anumite lucruri ca să nu-ți consume ție personal timp. Grădinița copiilor este o formă de delegare, menținerea unei firme pe internet poate fi o formă de delegare, etc.
  2. Te obișnuiești cu restricțiile. Îți dai seama ca în acest moment viața ta nu-ți permite mare flexibilitate. Devii constient că ai doar 1 oră pentru un anumit proiect și îți pui întrebarea: “Ce pot face ca să-mi maximizez rezultatele în acea oră? Ce pot face ca să am maximum de rezultate cu doar 1 oră de efort?”
  3. Îți împarți viața în sezoane. Un sezon poate dura de la câteva luni la câțiva ani în care ai energie și dorință lăuntrică de urmări anumite obiective.

Să detaliem ultima opțiune. Importanța arzătoarelor se modifică de-a lungul vietii. Când ești tânăr și nu ai copii, e mult mai ușor să mergi la sală sau să faci carieră. Arzătoarele de sănătate și serviciu sunt deschise la maxim. După ce-ți începi o familie, arzătorul de sănătate este deseori dat la economic în timp ce arzătorul familie prinde putere.

Peste 5 ani poate te vei reconecta cu prieteni vechi sau vei încerca să pui în practică o idee de-a ta veche de afaceri.

Nu trebuie să renunți total la ambițiile tale, însă viața rareori îți permite să dai la maxim toate arzătoarele deodată. Așa s-ar strica plita.

Eu zic că este nevoie să renunți la ceva, cel puțin pentru acest sezon.

Poți să le faci pe toate în viața ta, dar nu pe toate deodată.

Setează-ți câte un obiectiv pentru fiecare sezon.

Poate ar fi util să-ți pui întrebarea – în ce sezon te afli tu acum?

Să aplicăm toată teoria de mai sus și în ceea ce privește slăbitul sau îngrășatul de la stres.

Sunt nenumărați oameni care se îngrașă atunci când sunt stresați. Unii slăbesc sub stres, dar majoritatea dintre noi se îngrașă. De multe ori persoanele pot să indice clar ce stresuri aveau în momentul când au luat în greutate “x” kilograme.

Bineînțeles, stresul reprezintă o umbrelă mare sub care regăsim stresul emoțional (despărțiri, căsnicii nefericite), psihologic (școală, presiune la serviciu), fizic (prea mult efort fizic, prea puțin efort fizic, prea puțin somn), etc. Și iarăși, stresul cauzează îngrășare în principal prin creșterea caloriilor consumate și apoi prin modificările hormonale negative asociate stresului.

Ajungem încet, încet la una dintre ideile principale ale slăbitului – când vrei să slăbești este bine să astepți momentul potrivit pentru a face asta.

Corpul nostru își pune mereu o întrebare – voi fi în regulă și în viitor? Sunt pregătit să fac față unui stres reprezentat de înfometare?

Îngrășarea trimite corpului mesajul: “Da, totul va fi în regulă. Avem suficient.” Când tu lupți împotriva îngrășării atunci îi transmiți corpului mesajul: “Nu știu dacă lucrurile vor fi în regulă. Deja se împuținează depozitele.”

Mai mult, când încerci în mod agresiv să scazi în greutate îi transmiți corpului mesajul: “Nu-mi pasă că ești îngrijorat pentru supraviețuirea viitoare și da, poate nu o să ne fie prea bine. Obișnuiește-te cu asta!” Ei bine, corpul nu reacționează ok la chestii din astea.

Calea corectă de a proceda este să-ți convingi corpul că totul va fi în regulă astfel încât el să ne răspundă ceva de genul: “Sunt încrezător că totul va fi bine așa că pot să renunț la toată grăsimea asta fiindcă nu voi avea nevoie de ea.”

În acest moment este bine să acționezi cu restricții calorice minime sau sală și alergare pentru a-ți sculpta corpul și nu atunci când el se stresează constant pentru ziua de mâine.

Revenim la ideea de arzătoare. Dacă în acest moment ești stresat la serviciu, vii târziu acasă, nu dormi suficient atunci nu e chiar momentul să te apuci de diete restrictive sau exercitii fizice chinuitoare.

Chris Masterjohn sugerează să ne imaginăm că toți stresorii din viața noastră intră într-o găleată de stres. Găleata reprezintă cât de mult stres poți suporta și totuși să rămâi sănătos.

Când găleata de stres este plină, orice mai încerci să adaugi peste va fi nesănătos chiar daca ceea ce încerci să pui poate este sănătos. De exemplu, găleata ta de stres este plină cu serviciu epuizant, datorii financiare, somn insuficient, copii cu care nu relaționezi optim și suferi și de diabet zaharat.

Deodată, tu te decizi că vrei să slăbești. Actul de a slăbi este un stres pentru organism fiindcă tu intri voluntar peste echilibrul său. Vii să dereglezi toate setările care au funcționat cât de cât bine (în viziunea corpului) până acum.

Probabil că vei restricționa din calorii sau vei crește cantitatea de efort fizic pe care o faci sau ambele.

Restricția calorică este un stres. Exercițiul fizic este un stres. Până la un punct reprezintă stresuri benefice din care corpul beneficiază pe termen lung. Dar acum, astăzi, slăbitul este un stres și dacă tu încerci să-l pui într-o găleată care este deja plină va fi și mai stresant.

Ce îți recomand să faci este să-ți analizezi propria găleată de stres. E plină pe trei sferturi sau mai mult?

Atunci nu cred că este benefic să-ți setezi în următoarea perioadă un obiectiv de a slăbi. Chiar dacă ți-ar fi foarte benefic să slăbești, dacă în acest moment ai prea mult stres pe cap, e mai bine să temporizezi.

Este mult mai important să intri într-o perioadă de destresare, în care să mai reduci nivelul de stres al găleții pentru ca mai târziu să poți adăuga și stresuri benefice precum activitatea fizică sau o restricție calorică minimă dată în principal de reducerea consumului de alimente procesate hipercalorice.

Astfel:

  • dacă ești supraponderal/obez
  • știi că ești și stresat
  • dorești să slăbești

atunci recomandarea mea este să-ți reduci nivelul de stres din viață.

Poți încerca să-ți întărești relația de cuplu (dacp asta îți producea stres), îți poți face un program mai strict de somn astfel încât să-ți poți asigura 9-10 ore de stat în pat rezervate pentru somn pe zi. Pentru o perioadă. Poți încerca să meditezi zilnic câteva minute. Poți încerca să te rogi lui Dumnezeu mai des sau să-i mulțumești pentru tot ceea ce ai deja.

Greșeala pe care o fac majoritatea persoanelor este să pună slăbitul sau menținerea corpului perfect undeva sus pe piedestal deasupra la tot ce înseamnă sănătatea întregului corp și metodele de a atinge acea stare de sănătate.

Dacă corpul tău îți spune prin toate mijloacele că acum este ocupat cu alte 1000 de lucruri și că ar prefera să-și mențină greutatea actuală atunci îți recomand ca, în următoarea perioadă, să nu lucrezi împotriva propriului corp fiindcă niciodată nu iese bine.

Mai mult te rog să fii cu un spirit de observație foarte crescut și dacă observi că eforturile tale de slăbire nu prea funcționează atunci e mai bine să te oprești temporar și să analizezi 2 lucruri:

  • dacă acum este momentul bun pentru slăbit
  • dacă metodele prin care dorești să realizezi slăbirea amplifică sau diminuează echilibrul și sănătatea corporală

La o persoană obeză și care resimte un nivel crescut de stres în viața lui destresarea devine prioritatea numărul 1 dacă dorește să aibă succes în modificarea benefică a compoziției corporale.

Pentru cei care doresc să exploreze mai în detaliu acest subiect al stresului și efectele sale asupra corpului am scris extensiv în articolele de la capitolul stres de pe blog.

Îndrăznește să fii sănătos!

2 comentarii la “Cum să slăbești când ești stresat sau de ce viața este ca o plită cu 4 arzătoare”

Comentează

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>