Exercitiul fizic – tratamentul miracol si rolul medicului de a-l promova

0 comentarii
Exercitiul fizic - tratamentul miracol si rolul medicului de a-l promova

 

Daca exercitiul fizic ar fi un medicament ar fi best-seller instant. Categoric. As cumpara actiuni la firma producatoare din primul moment.

Exista tot felul de factori care au o influenta asupra sanatatii noastre. Unii au o influenta pozitiva, altii au o influenta negativa. Altii neutra.

Unii factori nu pot modificati – varsta persoanei, sexul persoanei, materialul genetic cu care s-a nascut (e putin discutabil ultimul factor, acum cu epigenetica kicking in).

Insa exista cel putin 4 factori principali de lifestyle care dauneaza sanatatii si sunt cu totii modificabili.

  • alimentatia gresita
  • fumatul
  • lipsa activitatii fizice
  • consumul exagerat de alcool

Voi dedica acest articol beneficiilor aduse de activitatea fizica in cadrul anumitor afectiuni specifice dar si asupra starii de santate per total.

Sa iau la rand cateva afectiuni.

BPOC (Bronhopneumonia obstructiva cronica) – activitatea fizica reduce simptomele de dispnee si creste rezistenta la efort.

Insuficienta cardiaca si/sau angina (durere in piept) – activitatea fizica reduce riscul cu 20-35%.

Hipertensiune arteriala – antrenamentele aerobice scad tensiunea arteriala; activitatea fizica regulata a diminuat tensiunea arteriala, la 31% din pacientii dintr-un studiu, cu cel putin 10 mmHg. Exercitiul fizic reduce riscul de a dezvolta vreodata hipertensiune cu 52%.

Colesterol – in cateva studii, activitatea fizica a diminuat nivelul de colesterol LDL cu 38 pana la 75 mg/dl si a crescut nivelul de HDL.

Obezitate – efect mic – moderat de reducere a obezitatii (am lamurit acest aspect in articolul despre sport si slabit).

Depresie – 23 din 30 de studii au evaluat activitatea fizica ca avand un potential moderat de imbunatatire a depresiei. Practici precum ecoterapia sau activitatea fizica in natura au demonstrat o imbunatatire cu 90% a stimei de sine si a starii de bine a pacientilor cu depresie.

Boala vasculara periferica (adesea la membrele inferioare) – apar imbunatatiri in distanta si timpul de mers fara durere.

Diabet zaharat – exercitiul fizic are un efect benefic semnificativ statistic dar si clinic pe controlul glicemic dar si pe aspectul metabolic al bolii. Sportul reprezinta o modalitate complementara de tratament atat in DZ tip 1 dar si in DZ tip 2.In ceea ce priveste preventia, activitatea fizica reduce riscul de a face diabet zaharat cu aproape 50%.

Articulatii si durerea de spate – activitatea fizica imbunatateste simptomele osteoartritei intre 22-83% in functie de studiu si nu cauzeaza inrautatirea acestei afectiuni.

Durere cronica – sportul diminueaza semnificativ durerea cu un procent intre 25 – 52%.

Osteoporoza – efect puternic de a reduce riscul de aparitie a osteoporozei.

Cancer – Sportul incetineste progresia anumitor cancere de prostata cu 57%. De asemenea se imbunatateste dispozitia mentala si energia corpului. Majoritatea studiilor afirma un efect de diminuare a riscului pentru cancer de sân cu 20 -30%.

Demență (aici intra si Alzheimer) – exercitiul fizic îmbunatateste functia cognitiva si repară atrofia cerebrala. Diminueaza riscul de a suferi vreodata de dementa cu 20-50%.

Toate aceste efecte apar la nivele relativ mici de activitate – 30 minute/zi , 5 zile/saptamana.

Cele mai mari castiguri pe sanatate sunt observate la cineva care migrează de la inactiv la moderat inactiv sau de la moderat inactiv la moderat activ.

Beneficiile activitatii fizice lucreaza independent de cele ale scaderii greutatii corporale.

Cresterea nivelului de fitness a unei persoane îi este benefic prin anumite mecanisme.

Diminuarea greutatii unei persoane obeze îi este benefică prin alte mecanisme.

Ce inseamna asta? Inseamna ca o persoana obeza își poate îmbunatati sanatatea metabolica prin sport, isi poate reduce riscul de infarct si de moarte daca face exercitii fizice zilnic chiar daca nu slabeste.

Faptul ca tu te apuci de sport si nu slabesti nu reprezinta un motiv bun pentru a inceta acea activitate fizica.

Activitatea fizica, singura de capul ei, nu reprezinta o metoda eficienta de a slabi dar pentru sanatate este aproape de neegalat in utilitate.

Cazuri specifice

 DZ tip 2 -Pentru diabetul zaharat de tip 2 NNT-ul (number neaded to treat = cati oameni trebuie sa faca o chestie sau sa ia un medicament conform indicatiilor pentru ca unul dintre ei sa observe efectele pozitive dorite) este de 6.4 pentru interventiile pe stilul de viata pe cand pentru majoritatea medicamentelor NNT-ul este 10 . Asta înseamna ca la fiecare 6 pacienti care fac activitate fizica 1 beneficiaza de efecte pozitive evidente. 6.4 este o valoare buna.

Fracturi de sold la batrani + dementa –  doar 7% dintre vârstici efectueaza activitatea fizica cu frecventa recomandata (5×30 min/saptamana). A fi activ din punct de vedere fizic reduce probabilitatea de a suferi de dementa si reduce viteza declinului psihic din dementa.

Cica aproximativ 30% din persoanele peste 65 de ani sufera o cadere de la acelasi nivel (termen medical pentru atunci cand cazi din picioare sau aluneci si te prabusesti si nu atunci cand cazi din pod, de pe casa, din balcon). Exista 75.000  de fracturi de sold in Anglia pe an si 95% dintre pacienti necesita operatie. 30% dintre cei cu fractura de sold decedeaza in timp de 1 an iar 50% au nevoie pe viata de ajutor pentru a-si desfasura activitatile zilnice.

Programele de exercitii fizice sunt foarte eficiente la varstanici si pun accentul pe imbunatatirea echilibrului, coordonare si forta musculara reducand in final riscul de cadere cu  30-50%. In plus, exercitiile fizice cresc masa musculara si imbunatatesc densitatea osoasa.

O persoana activa fizic are riscul de fractura de sold mai mic cu 35-68%.

Rolul medicului de a prescrie activitatea fizica pacientilor

 

Prin natura profesiei lor, medicii interactioneaza cel mai mult cu oamenii bolnavi si automat cu persoanele care ar beneficia cel mai mult in urma unui program de activitate fizica sustinuta.

Ce li se recomandă medicilor să le transmită pacienților

  • Toti adultii trebuie sa faca activitati fizice timp de minim 30 minute pe zi, 5 zile pe saptamana. Sesiunile de 30 de minute pot fi fragmentate in segmente de 10 sau 15 minute.
  • Activitatea fizica trebuie sa fie moderat-intensa – încât să gâfâi puțin sau să-ți simți inima bătând mai repede și să transpiri puțin. Pentru copii durata recomandata este de 1 oră/zi, 5 zile/săptămână. Deci copiii trebuie sa faca de 2 ori mai multa activitate fizica decat adultii.
  • Pacientii sunt sfatuiti sa opreasca activitatea daca au dureri in piept si sa incetineasca daca au dispnee importanta (nu au suficient aer).
  • Persoanele cu probleme mecanice ar fi mai bine sa evite alergatul si alte sporturi de impact si sa se orienteze spre inot sau ciclism.
  • Sunt multe activitati care pot fi promovate –  mersul alert, ciclismul, urcatul scarilor, plimbatul cainelui, dansul, activitatea sexuala împreună cu partenerul de viață.

80% dintre pacientii obezi din Anglia nu au discutat niciodata despre greutatea lor cu medicul lor de familie.

Dintr-un studiu ce a durat 12 ani s-a concluzionat ca inactivitatea fizica precipita de 2 ori mai multe decese decat obezitatea.

Noi, ca si medici, trebuie sa avem mereu in minte beneficiile activitatii fizice sustinute si sa nu irosim nici o ocazie pentru a recomanda pacientilor care vin la consultatie sa initieze, sa intensifice sau sa mentina miscarea zilnica.

Ar fi foarte de folos si daca medicii ar reprezenta modele de urmat in acest aspect al activitatii fizice zilnice – sa mearga mai des cu biclicleta, mai mult pe jos, mai des la sala sau la inot, sa stea mai putin timp pe scaun la birou.

La final doresc sa te las cu 2 concluzii:

  1. A fi in forma este mult mai important decat a avea greutatea corporala optima.
  2. Daca nu faci suficienta miscare zilnica atunci apuca-te de ceva. La propriu. Apuca-te de o bara si roteste-te in jurul ei. Ridic-o, daca poti, deasupra capului si du-o mai departe. Incearca s-o indoi si apoi s-o indrepti la loc. Gaseste un prieten si aruncati bara de la unul la altul. Comportă-te cât de copilăros vrei, numai miscă-ți corpul. Secretul este sa gasesti o activitate fizica care sa-ti placa pentru ca doar pe aceea vei avea sanse maxime (statistic) sa o practici pe termen lung.
Sursa bibliografica importanta – Raport final despre beneficiile exercitiului fizic – UK

Comentează

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>