De ce sa nu faci niciodata sport pentru a slabi

3 comentarii
nu-fa-sport-pentru-a-slabi-fii-sanatos.ro

 

Poate ca titlul este pe un ton foarte autoritar dar iti voi explica punctat de ce am spus asta si de ce cred ca am dreptate.

1. Sportul intens are ca efect si incetinirea metabolismului bazal, pentru scurt timp, post efort

Prin asta eu inteleg urmatoarele: iti dai silinta la sala sa alergi intens 30 de minute si arzi 400 de kcalorii. E foarte probabil ca atunci cand te vei relaxa si pentru restul zilei de antrenament, corpul tau sa consume cu 400 de kcalorii mai putin pentru a mentine echilibrul energetic in aceea zi.

Slabitul rapid nu este matematica. Slabitul rapid insemna pentru stramosii nostri sanse mai mici de supravietuire. Cum ar fi fost sa alergi toata ziua dupa o caprioara, sa consumi 1000 de kcalorii si sa nu prinzi caprioara?

Chiar crezi ca organismul tau si-ar continua ziua absolut normal, ca si cum 1000 de kcalorii ar fi nimic? Nu. Te-ar incetini, te-ar face sa fii mai rece, te-ar face sa-ti fie foame si sa incepi sa cauti ceva legume, radacini sau fructe de mancare, te-ar face sa fii foarte putin interesat de sex in ziua aceea.

Totul ca sa recuperezi deficitul.

2. Sportul facut pentru a slabi te face mai flamand si e foarte probabil ca vei supra compensa la urmatoarea masa

Iarasi este destul de logic sa se intample asa. Prin efortul fizic intens ai dezechilibrat balanta inspre minus mai tare ca de obicei astfel incat corpul tau va dori sa o readuca la normal, spunandu-ti sa mananci mai mult. Nu ni se intampla tuturor dar experienta clinica arata ca majoritatea dintre noi mergem pe aceasta cale a supracompensarii post efort.

3. Sportul intens este foarte ineficient cand vine vorba de slabit

Toti cercetatorii care studiaza obezitatea folosesc acest tip de expresii cand vine vorba de activitatea fizica si efectul ei asupra greutatii corpului:

exercitiile fizice au un efect mai mic pe slabit decat ai prezice in mod matematic

Calorii care intra in corp prin mancare = calorii care parasesc corpul fiindca sunt consumate – aceasta afirmatie este una mult prea simplista. Echilibrul energetic al omului e acum mai degraba vazut ca un sistem dinamic si adaptabil“.

Ce inseamna “sistem dinamic si adaptabil”? Inseamna ca daca cineva face un efort intens si arde cateva sute de calorii corpul nu-si va continua ziua ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Nu, prin faptul ca e dinamic va simti deficitul si prin faptul ca este adaptabil isi va modifica functiile incat sa recupereze deficitul.

Asta nu inseamna automat ca va “arde” din grasime. Poate te va face sa-ti fie foarte foame si vei manca in plus acel numar de calorii, sau poate corpul isi va limita consumul la alte capitole (temperatura, digestie, imunitate, putere de concentrare, memorie) si va recupera in cateva ore/1 zi/cateva zile deficitul caloric provocat de sportul intens.

4. Este foarte greu sa creezi un deficit caloric semnificativ de mare doar prin exercitii fizice

Sportul consuma maxim cateva sute de kcalorii pe zi. Daca dupa ce termini de facut exercitii mananci un baton de Mars sau un pachet de biscuiti sau cateva felii de paine in plus deja ai recuperat deficitul caloric. Sau poate creierul te indeamna sa fii sedentar pentru cateva ore sau sa dormi mai mult si tot aici se ajunge.

Daca cineva este foarte obez si are 50 de kilograme de slabit, doar prin sport ii va lua ani. Are nevoie critica sa modifice si dieta.

In plus, se pare ca exista si o limita superioara a numarului de kcalorii pe care poti sa le consumi intr-o zi. Asa ca cineva care face sport enorm de mult – 6 ore pe zi se decide sa faca 8 ore pe zi este foarte probabil ca la sfarsitul zilei sa consume acelasi numar de calorii din cauza adaptabilitatii corpului.

5. Creste riscul sa renunti cu totul la sport cand descoperi ca este ineficient pentru slabit

Vrei sa slabesti si te apuci de sport. Dupa 2 luni intense in care ai tras tare de tine vezi ca ai slabit doar 2 kilograme si mai ai 38. Te frustrezi cand vezi cat de mult te-ai chinuit si cat de putin ai slabit.

Etichetezi efortul fizic ca fiindca o porcarie ineficienta si inutila si te lasi cu totul de sport si miscare fiindca oricum nu functioneaza.

Aici este cea mai mare problema, asa cum vad eu situatia.

Exercitiul fizic este excelent in cel putin 284 de capitole diferite ale vietii.

  • scade tensiunea arteriala
  • imbunatateste activitatea cardiaca si pulmonara
  • echilibreaza nivelele de hormoni din corp
  • face organele sa reactioneze bine la hormoni si optimizeaza discutia dintre diversele organe
  • imbunatateste tranzitul intestinal
  • scade colesterolul
  • echilibreaza glicemia
  • aduce buna dispozitie
  • optimizeaza nivelele de mediatori chimici din creier
  • creste creativitatea
  • are efecte puternice de prevenire a aparitiei cancerului

Exercitiul fizic este grozav. Daca ar exista o pastila cu efecte similare sportului ar fi numarul 1 la vanzari timp de zeci de ani. La fel si pastila cu efectele somnului.

Intr-un singur domeniu sportul nu este asa de bun – la slabit. Si din acest motiv o multime de oameni supraponderali si obezi renunta la sport si pierd toate celelalte 284 de beneficii ale sale.

Pacat.

Daca ai face 6 ore de sport pe zi foarte probabil ca ai slabi. Dar poti face 6 ore de sport  pe zi pe tot restul vietii? Sau cati oameni crezi ca au 6 ore pe zi ca sa aloce exercitiului fizic? Poate cateva persoane, dar majoritatea oamenilor nu.

Aceasta este problema cand vine vorba de sport si slabit. Ca sa functioneze trebuie sa faci cantitati neomenesti si total nerezonabile pentru omul de rand.

In plus, pentru ca sportul sa fie sustenabil trebuie neaparat sa-ti placa. Aproape niciunul din oamenii care sunt fit si fac sport regulat nu fac asta pentru slabit. O fac pentru ca le place. O fac pentru ca vor aventura sau fiindca le place competitia.

Daca faci din exercitiul fizic o corvoada, o chestie care trebuie s-o faci dar nu-ti place atunci sansele sa te tii de sport sunt foarte mici.

Sa-ti propui sa faci sport pentru a slabi este o metoda foarte eficienta de a distruge satisfactia pe care o obtii din miscare.

Mi-a comentat odata un tip pe facebook ca articolele mele spun doar ce sa nu faci si sunt inutile pentru ca nu spun si ce ar trebui sa faci. I-am multumit pentru parere si am mers mai departe.

In mod normal accept feedback de la cei care sunt in aceeasi arena cu mine, adica cei care se trezesc sambata dimineata sa scrie articole care poate le vor fi de folos catorva zeci de persoane.

Dar subiectul acesta despre sport si calorii si slabit parca se preteaza si la un capitol mic despre ce functioneaza. N-am inventat eu metoda. Eu doar va zic ce spun studiile.

Ce functioneaza cand vine vorba de slabit

Oamenii care au slabit si si-au mentinut noua greutate mai mult de 2 ani au niste trasaturi in comun:

  1. Se cantaresc din cand in cand (recomandabil 1 data pe saptamana, in aceeasi zi a saptamanii)
  2. Mananca mai putine calorii decat mancau cand sufereau de obezitate
  3. Fac sport in mod regulat (activitati care le produc placere, de obicei sporturi de sociale, de echipa)

Fiecare expert veritabil cand vine vorba de slabit va spune urmatorul lucru: “Cel mai important lucru, cand vine vorba de slabit este sa consumi mai putine calorii”. 

Doar ca trebuie sa faci acest lucru intr-un mod sustenabil si sa te tii de acest obicei pe termen lung.

Cea mai buna metoda dovedita de a consuma mai putine calorii este sa consumi peste 50% dintr-o masa sub forma de legume/leguminoase, 10-20% fructe, ceva carne/lactate/cereale si sa te feresti permanent de alimentele procesate, bogate in calorii si lipsite de nutrienti.

O regula mai simpla, asa ca pentru copii, este sa te intrebi la fiecare masa: “Unde este leguma mea, acum, in ceea ce mananc?” Si nu, ketchup-ul nu se pune, la fel si cartofii si orezul.

Cantitatea mare de fibre, concentratia de apa din alimente si numarul mai mare de proteine iti “aduc” satietate si creierul iti va trimite semnalul de a te opri din mancat mult mai repede = restrictie calorica.

Avantaje:

  • consumarea de mai putine calorii se efectueaza automat, este decisa de sistemele de reglare a corpului, nu implica numaratul enervant de calorii
  • nu traiesti cu foamea permanent fiindca creierul iti trimite semnalele de satietate
  • e sanatos pe termen lung, pentru ca mananci mai multe legume si fructe.

Concluzia acestui articol este – nu fa sport pentru a slabi.

Fa sport cat mai des dar alege ceva care iti place.

Nu te biciui 2 ore pe banda de alergat sau pe la orele de zumba daca nu iti place.

Daca tu stai acasa si te  gandesti: “Aoleu, azi este ziua de sport! Trebuie sa ma schimb, sa merg la sala. Iar vin rupta acasa!” cel mai probabil faci ceva gresit.

Alege ceva care iti place atat de mult, incat e foarte probabil ca o vei face si peste 2 ani de acum.

Ceva care iti da energie mai mult decat iti ia, ceva care nici nu ti se pare efort, ci de-a dreptul relaxare mentala.

Nu fa greseala de a renunta la sport doar fiindca nu te ajuta sa slabesti.

“Satisfactia obtinuta din exercitiul fizic trebuie protejata cu orice pret.” – Matt Stone

3 comentarii la “De ce sa nu faci niciodata sport pentru a slabi”

  1. andreea

    multumim pt articol! info sunt f pretioase, chiar nu credeam ca sportul e ineficient cand e vb de slabit fiindca toti urla ca sportul e solutia pt kg in plus. succes mai departe!

    • Constantin

      Salut Andreea! Daca este de pus in balanta, se merita sa faci ceva sport atunci cand doresti sa slabesti. Doar ca e mai intelept sa nu pui sportul ca strategia ta numarul 1 in lupta impotriva kilogramelor si sa nu faci un tip de miscare care nu-ti produce placere in timpul / si dupa ce o faci.

Comentează

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>