Cum îți afectează stresul calitatea somnului

0 comentarii
stresul si calitatea somnului - fii-sanatos.ro

 

Stresul dăunează somnului fiindcă afectează echilibrul hormonal și ordinea în care anumiți hormoni se secretă.

Pentru un somn odihnitor și sănătos ai nevoie de nivele mari de melatonină, un hormon care se secretă atunci când noi ne expunem la întuneric.

Însă cortizolul, principalul hormon al stresului, se opune creșterii nivelelor de melatonină în sânge. Cei doi hormoni, cortizol și melatonină sunt antagoniști și în același timp sunt prinși într-un echilibru dinamic. Când unul din ei are nivele mari, celălalt are nivele mici.

De exemplu, dimineața cortizolul are nivelul maxim pe 24 de ore iar melatonina va avea un nivel minim. Odată cu venirea nopții cortizolul își va descrește concentrația iar melatonina o va crește. Acesta este scenariul normal.

Însă dacă a venit noaptea și tu ești încă fixat pe modulul stres de peste zi, atunci nu poți fiziologic să ai parte de somnul odihnitor pe care îl meriți.

Trebuie să înțelegi un lucru: noi ca și oameni, corpurile noastre sunt impactate și de ciclul solar. Expunerea succesivă – când la lumină, când la întuneric – ne dă nouă un feedback foarte important și este important ca această succesiune lumină – întuneric să se petreacă ritmic și zilnic, an de an.

Este util să privești lumina ca un medicament, ca un tratament. Orice medicament are un moment optim de administrare. Ei bine, în cazul luminii acest moment optim de administrare este de-a lungul zilei. Dacă îl administrezi atunci efectele benefice sunt maxime. În schimb momentul suboptimal de administrare a luminii este noaptea. Administrată atunci lumina are efecte devastatoare pe termen lung.

Astfel, una dintre cele mai eficiente metode de a reduce stresul hormonal este să nu ne mai expunem la lumină cu intensitate mare odată cu venirea nopții. Lumina de la becul tipic din cameră va păcăli creierul că este încă ziua și că nu are absolut nici un motiv, în mod eronat, să secrete melatonină – “hormonul întunericului”.

Ce-ți recomand ție să faci este, ca odată cu venirea nopții, chiar seara, să reduci numărul de becuri aprinse din casă lăsând doar unul de intensitate mică care să-ți permită să mai faci câteva lucruri prin casă.

Pentru un somn odihnitor, odată cu venirea serii evită de asemenea expunerea la lumina produsă de ecranul televizorului, de ecranul monitorului, de telefoane mobile sau de tablete fiindcă aceste gadgeturi emit lumina din spectrul albastru.

Lumina din spectrul albastru este dovedită ca având cel mai nociv efect asupra echilibrului hormonal din timpul nopții.

Comentează

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>