Somn si sanatate – Partea intai: etape ale somnului

2 comentarii

Acest articol face parte dintr-o serie mai complexa. Pentru ca totul sa aiba maximul de sens pentru tine iti sugerez sa citesti articolele in ordine. Enjoy.

cum-sa-dormi-bine-fii-sanatos.ro
Somnul este o stare naturala in care noi oamenii ne tot gasim cu o anume repetivitate, caracterizata de pierderea temporara a constientei, activitate senzoriala si musculara voluntara inhibata partial.

Mamifere, pasari, reptile, pesti si insecte trec prin perioade similare cu somnul nostru asta sugerand faptul ca somnul este universal prezent in regnul animal.

In ultimii 100 de ani ne-am bagat rau de tot in seama si am dezechilibrat un proces delicat care a fost perfectionat in milioane de ani de evolutie. Si totusi foarte recent am devenit constienti ca lipsa unui somn de calitate este un factor de risc important pentru multe boli cronice.

Tipuri de unde cerebrale

Ca sa putem intra putin mai in detaliu si sa intelegem diversele etape ale somnului trebuie sa ne punem la curent cu undele cerebrale – ce sunt, care sunt diferentele, ce fac fiecare.

Cand cineva iti investigheaza activitatea electrica a creierului folosind un electroencefalograf este generat un tipar de unde cerebrale cu aspect de “valuri” din cauza ciclitatii undelor si a aspectului lor.

Exista 4 tipuri de unde cerebrale: beta, alfa, theta si delta (ar mai fi si gamma dar complica prezentarea).

Undele beta caracterizeaza starea de atentie, concentrare si gandire matematica. Frecventele mai ridicate caracterizeaza momentele stresante legate de diverse probleme emotionale sau de serviciu, diverse frici sau anumite afectiuni fizice. Majoritatea dintre noi ne traim viata predominant “condusi” de unde beta – alerti, concentrati si totusi cumva stresati.

Undele alfa contureaza conditiile ideale pentru a achizitiona noi informatii si de a invata limbi straine, de a face actiuni complexe si pentru a performa in competitii atletice. Acest lucru se intampla partial fiindca activitatea cerebrala scazuta putin duce la o crestere importanta a secretiei de endorfine, neuroepinefrina si dopamina.

Undele theta sunt unde de somn – mai precis somnul REM in care apar visele si unde se integreaza experientele emotionale si se consolideaza informatiile invatate.

Undele delta au frecventa cea mai redusa si petrecem cel mai putin timp sub actiunea acestora. In timpul acestei etape pierderea sentimentului de cunostinta de sine este maxima – poate sa bata cineva tobele langa tine sau sa te mute cu tot cu pat in alta camera ca nu te-ai trezi.

4 categorii de unde cerebrale - fii-sanatos.ro

Diverse etape ale somnului

Sunt 2 tipuri principale de somn – Non-REM(Non-Rapid Eye Movement) si REM(Rapid Eye Movement).

In timpul fazelor de inceput ale somnului, tu esti inca relativ alert. Creierul incepe treptat sa se relaxeze si sa produca mai multe unde alfa. Si apoi intri incet in prima faza a somnului.

Etapa 1  – somn superficial cu unde theta inalte. Dureaza 5-10 minute.

Etapa 2 – in timpul somnului ne vom afla preponderent in aceasta etapa (multiple etape cumulate). Prima etapa 2 dureaza in jur de 20 minute. Temperatura corpului incepe sa scada si ritmul cardiac se rareste.

Etapa 3 – perioada tranzitionala intre somnul superficial si cel profund; undele delta incep sa apara.

Etapa 4 – somnul delta din cauza preponderentei undelor delta in aceasta etapa; somnul cel mai profund care dureaza aproximativ 30 de minute.

Etapa 5  – somnul REM cand au loc cele mai multe vise. E caracterizata de miscari oculare rapide, activitate cerebrala crescuta; acum are loc repararea sistemului nervos – amplifica claritatea mentala si reduce simptomele privarii de somn.

Etape_ale_somnului_in_cursul_noptii_-_fii-sanatos.ro

E important sa stii ca somnul nu trece prin toate fazele in ordine. Incepi in etapa 1 si progresezi catre etapele 2,3 si 4. Dupa etapa 4 se trece in 3, apoi in 2 si apoi se mai repeta 3-2 pana cand se intra in somnul REM. Cand se termina somnul REM, corpul revine de obicei in etapa 2. In functie de cat dormi, vei trece trece ciclic prin aceste etape de 4-5 ori de-a lungul noptii. De obicei, intri in etapa REM dupa 90 de minute de cand ai adormit. Primul ciclu REM dureaza putin dar apoi fiecare ciclu devine progresiv mai lung astfel ca somnul REM poate sa dureze chiar si cate o ora spre dimineata.

Pe scurt, somnul are 3 etape globale: somn superficial, somn profund si somn REM. Conform cercetarilor actuale somnul superficial nu aduce beneficii notabile organismului si e privit mai mult ca o etapa pregatitoare pentru somnul profund. Somnul profund – acolo se intampla magia – efecte pe imunitate, hormonale, etc. Ce e mai rau e ca atunci cand cineva sufera un deficit de somn cel mai probabil are un deficit de somn profund ceea ce se reflecta in performantele lui, timpii de reactie si memorie.

La final doresc sa te las cu o intrebare. Daca somnul superficial nu e asa de important si somnul profund si cel REM sunt cele regenerative, oare am putea trai optim cu doar 1.5h – 2h de somn profund+REM?

Cum ai putea oare sa reusesti o asemenea performanta? Detalii suplimentare in urmatoarele articole din serie.

Acest articol face parte dintr-o serie mai complexa. Pentru ca totul sa aiba maximul de sens pentru tine iti sugerez sa citesti articolele in ordine. Enjoy.

2 comentarii la “Somn si sanatate – Partea intai: etape ale somnului”

  1. Recunosc oarecum jenat, ca dorm 7-8 ore din 24 şi ca nu am devenit insomniac, desi-s trecut de mult de vârsta tineretii. Secretul somnului meu sănătos şi odihnitor ? Masa de seara este la orele 19 şi contine alimente uşor digerabile, nu privesc la TV emisiuni de stiri, politică, scandaluri, prostii care iti pot ,,popula” mintea cu răutăţile altora, citesc ceva util pentru minte şi suflet, fac o rugăciune şi mă încredinţez cu pace somnului …şi Celui care a facut somnul.

    • Constantin

      Salut Doru. Sună tare bine tactica pe care o aplici. Ce am mai vazut ca si recomandare de la cel putin 3 oameni faini din domenii total diferite este obiceiul de a scrie intr-un jurnal al recunostintei in fiecare seara/noapte 5 motive/lucruri pentru care esti recunoscator in aceea zi. In cazul tau, dar si a multor altora, probabil atingi starea aceea benefica de spirit prin lectura si rugaciune. Desi, sunt foarte sigur ca exista ceva mistic in a scrie ganduri/teluri/obiective pe hartie.

Comentează

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>